Pressens spelregler

Att i en redaktionell text på en dagstidnings nättidning länka till reklam, det strider mot pressens spelregler. För mig är det solklart, men inte för andra. När jag fick veta att det fanns en sådan länk på en dagstidnings hemsida mailade jag redaktionen och frågade varför man lagt ut länken. Svaret jag fick var att de nu tagit bort den och att min fråga gett dem anledning att skaffa sig en policy för nätpublicering.

OK. Det var ju god vilja i alla fall. Och uppenbarligen måste redaktionsledningen tyckt att det var fel från början, annars skulle de ju inte ändrat sig.

För mig är detta en mycket viktig principiell fråga. På tidningen ifråga menar man att hemsidan som länken leder till inte är en del av tidningens webbplats. Men lika lite som jag skulle sätta ut telefonnummer till ett företag eller en förening i en artikel i papperstidningen, lika lite skulle jag givetvis publicera en länk på  en tidnings redaktionella hemsida.

Jobbar du på en tidning som omfattas av pressens spelregler? Har ni en policy för webbpublicering av länkar? 

2 reaktioner till “Pressens spelregler”

  1. Problemet är ju att du som media inte kan länka till någon kommersiell hemsida eftersom alla i princip handlar om reklam. Ex. hm.com – det är stenhårt reklam. Du lär nog fundera ett varv till över din principiella fråga eftersom du inte enkelt kan överföra printeditionernas skillnad på reklam och redaktionellt material till den digitala editionen.

  2. Det är precis det jag menar. I redaktionellt material ska det inte länkas någonstans alls, eftersom reklamen finns överallt. Det är inte svårt att överföra papperstidningsregler till nättidningsregler: ingen länkning.

Kommentarer inaktiverade.