Nyheter

Flera gånger har jag funderat över om lokaltidningen verkligen behöver ha inrikes- och utrikessidor. Är du intresserad av det så har du förmodligen redan läst på nätet eller sett och hört nyhetssändningar på tv eller i radio redan kvällen innan. Eller läst på någon blogg, inklusive alla rykten och kommentarer kring nyheterna.

Det är ju redan gamla nyheter när lokaltidningen, som är morgontidning, kommer ut. Detta konstaterade en gång en kund hos frisören som var där samtidigt med mig. Hon ifrågasatte varför tidningsutrymmet skulle tas upp till det som inte är lokalt – och jag spetsade öronen förstås. (Kanske visste hon att det var jag som satt där, man är inte anonym som lokalreporter. Men jag såg inte vem hon var).

Vid något tillfälle har jag tagit upp det till diskussion på jobbet men det föll inte i god jord. Och visst finns det säkert en hel del läsare som inte är insatta i gårdagens inrikes- och utrikesnyheter när de läser tidningen på morgon, åtminstone ibland. Men som princip? 

För oss på tidningen skulle det betyda mer lokalt utrymme på tidningssidorna om inrikres- och utrikessidan tas bort ,och det klart att då krävs ju mer resurser för att producera mer. Men kanske skulle det bli en bättre lokal tidning? En dag är vi kanske där…

—–

8 178 steg idag, de flesta från 5,5 km-slingan som tog 49 minuter idag. I ösregn. Men vi gav inte upp fast det nästan tog hela kvällen att bli varm igen. Visst är ett stilla sommarregn fint när man sitter på verandan och hör det stilla smattret på taket och naturen blir så vackert ren. Men går man ute i det i +13 grader blir det kyligt efter ett tag.

En dag vid datorn

Äntligen har jag fått klart en preliminär slutversion av uppsatsen och skickat den till handledaren. Efter 17 timmar i följd vid datorn idag.

Inga steg idag, men tre koppar kaffe, två koppar te och en make som förser mig med mat och uppmuntrande tillrop. Då går det. 

Främling på IT-tåg

"Många nätanvändare ser fördelar i den möjliga anonymiteten i inledningen av en nätrelation, eftersom de då kan vara mer förtroliga än i IRL-livet. Anonymiteten kan ge en bättre och stabilare grund för ett vänskapsförhållande eftersom de lär känna varandra bättre från början tack vare den ökade förtroligheten. Det verkar leda till att de i ett senare skede lättare utvecklar en IRL-relation".

Det är en av de slutsatser jag drar i min uppsats om betydelsen av anonymitet i de sociala relationerna på nätet. Det här är ganska genomgående hos dem som svarat, väldigt många tycker att de kan vara mer öppna mot och dela förtroenden med människor de inte vet vilka de är. Paradoxalt nog.

Det är ett uttryck för fenomenet "främling på tåg", att man vågar vara mer öppen om den sociala risken är liten. Främlingen du delar tågkupé med vet inte vem du är och du riskerar alltså inget i ditt sociala liv om du berättar mörka hemligheter. Detta skriver bl a Bargh, Fitzimmons och McKenna, tre amerikanska internetforskare, om i sin artikel "Can You see the real me?" som finns som pdf längst ner på den här sidan

——– 

Antal steg idag: 11 943. Det hade suttit fint med 12 000 steg idag, en rund och fin siffra. Men kanske hinner det bli så många innan jag är i säng om en stund. 

Uppsatsen ska nog bli klar i tid

Redan vid nio ringde väckarklockan (eller snarare pep) och ända sedan dess har jag skrivit uppsats. Nu har jag kommit till analyskapitlet, där teori och empiri knyts ihop i en behändig och förhoppningsvis klargörande säck. Sedan återstår slutsatser och en del finputsning, och förmodligen en omarbetning av teorikapitlet. Det är bara att jobba på, som Becker skriver…

Egentligen är det ju roligt, men emellanåt är det bara hårt jobb känns det som. Alltså inte alltid så inspirerande, även om ämnet i sig är intressant och spännande. Förmodligen är det väl så "riktiga" författare också känner sig ibland.

Inte blev det särskilt många steg idag heller: 6170. 

Rabarberpaj

Nu är det snart rabarbertid, och hos många i södra Sverige går det nog redan att skörda de första späda rabarberstänglarna. Paj är bäst tycker jag, men rabarberpaj blir ofta lite blöt. Det finns två knep för att motverka detta, och eventuellt ett tredje.

Knep nr 1: Lägg smuldeg i botten på pajformen. Förgrädda bottnen cirka 10 minuter i ugnen innan du lägger på rabarberbitarna. Då blir det mer frasig botten.

Knep nr 2: Blanda lite potatismjöl i sockret som du strör ovanpå rabarberna. Potatismjölet suger upp en del fukt och fungerar som redning. Ihop med sockret klumpar det sig inte.

Kanske ett knep nr 3: Jag har läst någonstans att man kan förvälla rabarberbitarna först och sila av dem innan man lägger i pajen, men aldrig provat det själv. Jag föreställer mig att en hel del smak försvinner med vätskan då. Någon som vet?

Ett annat knep: Vill du ha ett knaprigt pajlock ovanpå rabarbern? Riv i lite mandelmassa.

Sedan tycker jag att det ska vara kanel i en rabarberpaj också, men det tycker inte maken. Däremot vill han ha mycket vaniljsås till.

——

Steg idag: Bara 8260. Det kan tyckas som en vilodag men jag tog mig runt 5,5 km-slingan på 44 minuter i eftermiddag. Å andra sidan har jag inte gjort så mycket mer på motionsfronten. Men inte heller ätit paj.

Vilodag

Söndag är ju vilodag. Så det blev bara 7 182 steg idag.

De flesta stegen tog jag till ackompanjemang av Barry Schwartz som talade om valfrihetens tyranni. Det är bra att det finns lättburna mp3-spelare att plugga in sig på under promenader.

Husvagnsfolkets kultur

Leif Eriksson: Camping – vem, hur och varför (2006):

Camping är en folkrörelse. Det menar Leif Eriksson som skrivit sin andra kulturhistoriska bok, om just camping i Sverige. Han menar att campingen är en av de största men också mest missförstådda folkrörelserna. Och kanske har han rätt. Camping är stort och antalet svenska campare är nu över en miljon, vilket är en rejäl folkrörelse.
Och att den är missförstådd kan vi nog hålla med om. Campingen har för många ett lite löjets skimmer över sig och anses snarare av ickecamparen som en brist på frihet än den frihet som camparen själv ofta framhåller.

Nu kan de här attityderna kanske ändras efter Leif Erikssons bok. För här ger han en helt annan bild av campinglivet än vad vi annars ofta ser. Boken ger en omfattande genomgång av allt som rör camping: historiskt, kulturellt, tekniskt och mycket mera. Även för mig som ickecampare har den mycket att ge, med klara nostalgipoäng och inblick i en okänd värld.
Man kan ju undra varför så många människor väljer att tränga ihop sig i så små utrymmen på semestern, och ta hemmet med sig på resan. Den frågan besvarar Leif Eriksson med: friheten att kunna göra något annat.
Målet för camparen är att fiska eller bada eller se sig om och husvagnen är bara medlet. Dessutom är det ett sätt för familjen att komma närmare varandra under semestern.

”Camping är en livsstil utan sociala markörer” skriver han och menar att inom folkrörelsen camping finns människor från alla samhällsklasser men det syns inte på campingplatsen eftersom det inte är så stor skillnad mellan olika husvagnar. Man kan umgås på andra villkor än i vardasglivet.
Camping är också ett socialt sätt att tillbringa semestern, för på en campingplats är det lätt att knyta nya kontakter. Och de ser ut att ha det väldigt trevligt, alla camparfamiljer på bilderna i boken.

Campinglivet kom igång på 20- och 30-talet och genom 1938 års semesterlag. Lysingsbadet i Västervik är en av de campingplatser som startades då, året här var 1933.
Sedan har det bara ökat. Fyrtiotalisterna campade i tält med sina föräldrar och förde sedan traditionen vidare, men med husvagn. Nu är tält och husbil inte så ovanligt, även om husvagnarna är flest. Och har man tur kan man ibland få se en gammal äggformad husvagn.
Det började med utflykter ut i skog och mark och tältplatser uppstod av sig själv. Snart blev det mer reglerat, inte minst på grund av brandrisker. Och plötsligt hade vi en rad campingplatser i Sverige vid mitten av 1900-talet. Idag är många av dem flerstjärniga.

I boken finns det väldigt mycket mer information än så. Den är en odyssé genom Campingsverige, både geografiskt, historiskt och kulturellt. Det rika bildmaterialet gör den extra trevlig att ägna några timmar åt.
Boken är en hyllning till campingen som livsstil, utan att författaren själv är campare av stora mått.  Det han har gjort är en kulturgärning, i stil med sin förra bok ”Korv, mos och människor”.
Han ser det stora i det lilla och vardagliga, och har förmågan att förmedla det till oss läsare på ett lättsmält sätt men ändå högst seriöst.

Glad idag

Nu måste jag bara blogga igen, för det hände något kul just nu. :-)

Jag har fått mail från Howard S. Becker. För er som inte vet vem det är: han är sociolog i USA och har skrivit flera böcker om sociologisk metod, att arbeta med sociologiska studier och skriva om detta. Under mina studier på universitetet i Växjö har vi använt hans bok "Trix of the trade" som kursbok och för ett tag sedan köpte jag hans bok "Writing for social scientist" (efter tips i Gustav Holmbergs blogg, som jag tackar för). Becker skriver både klokt, underhållande och spirituellt om sitt ämne, och det mailade jag till honom för tio minuter sedan och talade om. Jag hade inte väntat mig svar, och absolut inte så snabbt. Men han satt tydligen vid datorn där borta i San Fransisco, läste och svarade med tack för uppskattningen.

För mig är han nog lite guru, så det känns jättekul. :-) 

Reklamen som invaderar

Jag har lust att skriva: vart är vi på väg? Men det är inte så mycket indignation jag känner utan snarare undran. Efter Janne Josefssons program om Göteborgsungdomarna har jag inte kunnat släppa tanken på hur vårt samhälle har förändrats på ett par decennier. Pengar och utseende verkar ha blivit så mycket viktigare idag. Så har det kanske alltid verkat, i förhållande till gårdagen. Men så mycket mer påtagligt nu.

Ungdomarna ser pengar som ett livsmål och om man ser sig omkring i samhället är utseendet, eller snarare den bild man ger av sig själv, betydligt mer påtaglig idag än någon generation tillbaka. Människor klär sig mer utstuderat idag (bara magar, tajta kläder, speciella klädstilar etc), har piercade och tatuerade kroppar och mycket makeup. Alltså: man verkar göra mer för att synas men på ett sätt så att det passar in i den postmoderna stilen. 

Detta kommer ju någonstans ifrån: reklamen. Samhället och vår livsmiljö har blivit så väldigt mycket mer kommersialiserad i vår tid, och det får naturligtvis följder. Överallt har vi reklamen, det går knappt att värja sig mot den. Inte bara i tv utan det är väldigt mycket reklamtavlor på stan, alla dessa banners och popupreklamfönster på nätet, telefonreklamen som blivit nästan lika vanlig som de vanliga samtalen, reklamen i e-post, i radio, i brevlådan mm. Ja, överallt. Ökningen har skett successivt, och under en lång tid.

Filosofen och sociologen Jürgen Habermas kallar detta för kolonisering av livsvärlden. Det gjorde han redan på 80-talet, när han såg förändringarna i framför allt det offentliga rummet, hur pengars makt allt mer tog över människornas fria viljor och fria kommunikation. Även om vi har massor med reklam på nätet så kan vi i alla fall delvis välja bort den där, genom att blockera popupfönster och flash och inte acceptera bihang på t ex mailinglistor, välja bort de bloggar som har reklam etc. Du kan anmäla dig till nixregistret för att slippa telefonreklam och sätta "nej tack till reklam" på brevlådan. Men det är kanske inte så mycket jämfört med all den reklam du tvingas möta i vardagslivet. Om det snart blir tillåtet med produktplaceringsreklam också, då blir det ännu mer som du inte kan välja bort. Om du inte väljer bort tv helt, eller bara ser på nyhetsprogram. (När kommer produktplaceringen i nyhetsprogram, tro?)

Livet är fint

Visst är livet fint en vårdag som idag (igår?), även om det blåst lite väl mycket. Ett glas vitt vin ikväll och Radio Paradise i högtalarna (väldigt fin musik). Inget viktigt har hänt, jag har bara gjort i ordning en del utställningsbilder, promenerat och skrivit uppsats. Och chattat med en kvinna på Jersey. 

Gångna steg idag: 5436.