Skonaren Vega

Vega från Gamleby är såld

Vega från Gamleby ägs numera av Sail Cargo i Vanatu och ligger för närvarande i Harlingen i Holland hon har legat där sedan i sommar och nu har även dellikvid betalats plus ett charterkontrakt. Efter dockning vid Beckholmen i Stockholm och rustning i Västervik seglade man ner genom Kielkanalen. Man har under tiden bytt de tre undermasterna, en fockrå och bogsprötet, samt ändrat inredningen. Byssan akterut är borta och man har öppnat upp lastluckan akterut för att få lastutrymme, även trappan till det främre däckshuset är borta. Man har lite problem med riggningen på bogsprötet och att få henne försäkrad. Antagligen råder på vintern inte bästa vädret för resan över havet. Planen är att man ska frakta kaffe med henne mellan Colombia och New Jersey. De har även beställt ett nybygge som ännu inte är klart.

Vega byggdes i Viken 1909 av ek och fur och ägdes en lång tid av Karl Bernhard Andersson i Skärhamn. Senare när hon tillhörde Stockholm fick hon namnet Skärhamns-Vega. Hon är en tremastskonert med en Callesen diesel motor på 260 hk med en dräktighet av 148 brutto 104 netto och har dimensionerna i meter 28.13 längd 7.55 bredd djup i lastrum 2.82 med ett djupgående av 3.3 meter.

Vega skänktes av Naturhistoriska riksmuseet till stiftelsen Människan och havet i december 1985 och var i dåligt skick, renoverades på Gamleby skeppsvarv under åren 1992–2008 och under tiden brann hon och största delen av skrovet nybyggdes. Efter bildandet av Rederi Vega gavs hon namnet Vega Gamleby dit hon överfördes och användes för passagerartrafik, dagtursseglingar, endags eller med övernattning, och har även varit med i Tall Ships Race flera gånger. Frågar man Egil Bergström om han saknar Vega säger han att det är tråkigt att hon inte är kvar i Sverige längre, men att det var mycket arbete och tid med att underhålla henne och var tyvärr inte så lönsam. Men han efterlängtar seglingarna i Tall Ships Race. Nu inriktar han sig på skonaren Linnea som ligger på varv i Casimirsborg.

/Håkan Karlsson, Västervik 2023-02-06

Foto: Bo Nord

 

Vega seglar igen

Skonaren Vega från Gamleby seglar igen, efter 16 års restaurering. Den andra jungfruturen, 99 år efter den första, gick från Gamleby till Västervik på eftermiddagen den 19 juni 2008. Med ombord var nestorn bland skutskeppare, 105-årige Karl Andersson från Loftahammar, mer känd som Kalle på Hälla.

Seglatsen startade vid halvtretiden och färden ner till Västervik tog drygt tre timmar. I sällskapet ombord fanns också vår medlem Lennart Andersson från Loftahammar:

– Det har gått mycket bra. Vi fick möjlighet att prova seglen också, och det fungerade fint allting. Det var en fin resa, berättade han när han klivit iland i Västervik.

Vega gick för motor in till Västervik. Där hade bron över Stora Strömmen öppnats så att Vega kunde ta sig ut på Skeppsbrofjärden. Där styrde hon in till kaj och lade till akter om Linnéa vid Skeppsbron.

Efter bilderna längre ner på sidan finns länkar till reportage i Västerviks-Tidningen och inslag i VT:s webb-tv, plus lite fakta om fartyget.

Vega ägs av Stiftelsen Människan och Havet med Egil och Kerstin Bergström i ledningen. På stiftelsens hemsida finns bland annat information om Vegas historia.

Bilder från inseglingen och angöringen i Västervik (foto: Eva Johansson):

Vega1

Vega2

Utanför Västerviks Museum. Tornet mellan masterna är utsiktstornet Unos torn på Kulbacken.

Vega3

På väg genom Stora Strömmen.

Vega4

Vega lade till akter om Linnea vid Skeppsbron.

Vega7

Vega10

I mitten: Lennart Andersson och 105-årige skutskepparen Kalle på Hälla.

Vega6

Vega9

Sponsorer och andra som arbetat praktiskt med Vega hade fått möjlighet att följa med på den andra jungfruturen.

Vega8

Många passade på att fotografera Vega.

Fakta om Vega

Byggd i Viken 1909. Fick första motorn 1932. Fortsatte som fraktskepp fram till 1966, då hon blev det sista träfartyget i frakttrafik i Skärhamn.
Vega sjönk vid Södermälarstrand 1985 men bärgades och skänktes till Stiftelsen Människan och havet i Gamleby. Där har återuppbyggnad skett 1993-2008.
Segelyta: 650 kvadratmeter.
Tonnage: 148 registerton.
Längd: 30,5 meter. Bredd: 7,75 meter. Djupgående: 2,7 meter.

Vega 1919. Bild från Bo Tuvesson.

Webb-tv:

Inslag i Västerviks-Tidningens webb-tv från den andra jungfruturen den 19 juni 2008. (Visas i Microsoft Mediaplayer).

Artiklar i Västerviks-Tidningen om Vega och arbetet med skonaren:

(öppnas i samma fönster, använd webbläsarens bakåtpil för att komma tillbaka hit)

2008-06-18: Vega är återuppstånden

2008-06-18: Nästan allt är bytt på segelskutan

2006-06-23: Äntligen sjösattes Vega efter 14 långa år på varv

2006-04-18: Vega åter i sjön efter 14 år och 15 miljoner

2005-10-26: Internationell hjälp på Träskeppsvarvet

2004-10-30: Volontärer rustar Vega för seglats

2006-07-27: Västerviksbo ritade briggen (Om Egil Bergström och hans arbete med briggen Gerda af Gefle)

2006-05-29: Om Egil Bergström och hans liv