Anropssignal är en kombination av fyra bokstäver som varje fartyg i handelsflottan har. Signalen används för att identifiera fartyget vid radiotrafik.
Arizona var en styckegodsare med bygget akterut. Det vill säga brygga och hytter i aktern. Lastrummen var alltså placerade för om bygget. Arizona hade två kranar och flera bommar.
Arizona ägdes av Rederi AB Transatlantic i Göteborg och var byggd 1961, alltså snart 15 år gammal när jag kom ombord. Hon såldes 1977 till ett rederi i Egypten och skrotades 1989.
Arizona hade gått en tid på Västafrika när jag kom ombord och så fortsatte det ett år till. Jag seglade nästan alltid ihop med kaptenen Morgan Samuelsson, och ofta ihop med överstyrman Arne Slinning från Ålesund i Norge.
När vi kom ner till Västafrika mönstrade vi ombord ett antal så kallade crew boys. Det skedde i Freetown i Sierra Leone och det var lokala hamnarbetare som följde med under hela resan till hamnarna i Västafrika. Det var inte alltid det fanns hamnarbetare tillgängliga i varje hamn och på så sätt sakrades lastning och lossning. De hade en förman som kallades tallyman, och i det gäng vi hade med oss på mina tre resor hette han Johnny Walker.
Arizona hade en besättning på 27-28 personer. Många av dem jag seglade med återvände efter ledighet i land, precis som jag.
Den sista resan med Arizona gick till USA och sedan Europa på vintern och våren 1977. När vi till slut kom hem, efter väntan md lång liggetid i flera hamnar, skulle Arizona säljas och det var med vemod jag mönstrade av henne sista gången den 27 april 1977 i Göteborg. Jag var en av dem som lämnade allra sist.
M/S Arizona vid Tjärhovet i Kalmar 1975.
M/S Arizonas styrhytt.
M/S Arizona på väg till USA 1977.
Ombord - Till sjöss som telegrafist 1974-77 © evagun.se. Kontakta mig Uppdaterad 2008-08-08