Mönstra på och mönstra av, det innebär att man registreras som arbetande ombord på ett fartyg, eller lämnar det. Utomlands måste det göras hos en svensk konsul, och det ordnar telegrafisten. I Sverige görs det på arbetsförmedlingen.
Med M/S Arizona kom jag till norra Maine för att lasta potatis i januari 1977.
Att vi kom till Eastport för att hämta potatis och skeppa över till Europa var en stor grej där borta. Det blev en hel del uppmärksamhet kring det i lokaltidningarna. Den 14 januari 1977, två dagar efter att vi anlänt, läser jag i klipp från Bangor Daily News och The Quoddy Tides att vår ankomst sågs som början till en ny storhetstid för Eastport som hamn i norra Maine. Ytterligare ett dussintal fartyg var inplanerade under våren för att lasta potatis från New Brunswick och Maine, i ett samarbete med hamnarna Winterport och Searsport lite längre söderut.
Eastport hade i början av 1900-talet varit en stor och livlig hamn men tappat mycket av sina frakter från 1920-talet och framåt. Befolkningen hade minskat från 5000 till 2000 under samma tid. Så det betydde mycket om Eastport kunde bli en ny stor utskeppningshamn för potatis. I Europa var det torka, och dålig potatisskörd, året innan. Man hoppades alltså mycket på detta. 80 till 100 personer beräknades få arbete i hamnen med att skeppa ut 5000 ton potatis, enligt The Calais Advertiser.
För att kunna gå in till kaj i Eastport krävdes en pråm från Boston, men den var försenad på grund av storm. Pråmen försenades ännu mer och andra problem tillkom, bland annat utdragna förhandlingar om hamnavgiften. Det kom att dröja till den 26 januari, alltså två veckor, innan vi kunde gå till kaj i Eastport, men då bara för att bunkra vatten innan vi gick vidare till Searsport en bit ner utmed kusten.
Lokaltidningen The Quoddy Tides följde utvecklingen och artikeln den 28 januari hade rubriken "Potato shipment from Eastport stalled". Ett citat från artikeln: "It is hoped that soon Maine will have not only Portland, Searsport and Winterport as dry cargo ports but also Eastport - which was once a very busy port city and with the present municipal pier, ice free harboor and planned waterfront renewal, should be one of the best."
Till Searsport kom vi den 27 januari. Searsport var då en av Maines två stora handelshamnar. Trafiken hade ökat betydligt de senaste åren, från 47 fartyg 1975 till 99 fartyg 1976, då över 176 000 ton potatis skeppades ut till Europa och en och en halv miljon sågat virke till Tunisien (uppgifter från The Quoddy Tides). Så det var säkert en besvikelse för de styrande i Eastport att frakten till slut gick via "storebror" Searsport.
Hur mycket potatis vi till slut fick med oss vet jag inte säkert, men enligt en av tidningsartiklarna kunde det röra sig om 3000 ton. Där läser jag också att M/S Arizona en gång, 1961, varit i Searsport.
M/S Arizona var inte den enda svenska båten i Searsport när vi var där. Här låg också vår systerbåt M/S Alabama och den 28 januari var jag ombord där för att bland annat byta filmer och videokassetter. Det gick åt för att förströ oss på fritiden under den långa tiden i USA.
I början av februari blev det en avstickare till Winterport, och först den 12 februari, efter en månad i USA, lämnade vi Maines kust för Dunkerque i Frankrike.
De två första veckorna hände ju inte mycket, när vi låg till ankars på redden utanför Eastport och väntade. Men vi åkte i land ganska ofta, gick på bar eller restaurang, shoppade, och kände fast land under fötterna. Eastport var ju ett så litet samhälle och det märktes att de som bodde där tyckte det var intressant med oss svenskar. Säkert läste många lokaltidningarna och visste vilka vi var.
Vi blev lite bekanta med ortsborna, och en kväll blev jag inbjuden på möte i samhällets litterära sällskap, hos dess stöttepelare Mrs French. De tyckte det var spännande med en kvinna på sjön, och jag blev även intervjuad i Bangor Daily News (se bild till höger). En annan dag blev jag och några till hembjudna till en av skeppsmäklarens anställda på lunch.
Några i besättningen gjorde en shoppingresa till Kanada, själv åkte jag bara till Bangor en lördag och kom hem med vandrarkängor, handdukar och Eagles nya LP "Hotel California". Den håller att lyssna på än. Jag fick också göra en tur med Greyhoundbussen till Portland för att mönstra av en i besättningen.
M/S Arizona närmar sig Maines kust efter en stormig resa i januari 1977. Det är en kall dag med is på vattnet.
I USA förekom inga kvinnor i handelsflottan. Därför blev jag intervjuad av lokaltidningen Bangor Daily News (17 februari 1977). Klicka på bilden för att se tidningsklippet i läsbar storlek. Visas som jpg-fil på 373 Kb.
M/S Arizonas besök i Eastport följdes av lokaltidningarna. Klipp från The Calais Advertiser den 20 januari 1977. Klicka på bilden för att se tidningsklippet i läsbar storlek. Visas som jpg-fil på 260 Kb.
Eastport var bara en liten håla med en landsortshamn på den här tiden.
På väg in till kajen i Eastport onsdagen den 26 januari 1977, för att bunkra färskvatten. Klipp från The Quoddy Tides den 28 januari 1977.
Ombord - Till sjöss som telegrafist 1974-77 © evagun.se. Kontakta mig Uppdaterad 2008-08-08